יום שלישי, 2 באפריל 2013

שינוי מציאות חברתית - האם זה בכלל תלוי בנו?

נדמה שכל מי שעוסק בחינוך שאל את עצמו לא פעם את אחת השאלות הבאות - האם מה שאני עושה הוא טוב? האם אני מחנך לדרך הנכונה?  האם שינוי הוא אפשרי?. 
אנחנו בבקהילה שחרטנו על דגלינו לשנות מציאות חברתית , מוצאים את עצמנו שואלים את השאלות הללו לעיתים דחופות. יותר מכולן מעסיקה אותנו בזמן האחרון השאלה הבאה - האם זה בכלל תלוי בנו? שהרי נרצה או לא נרצה אנחנו רק חלק קטן מהפסיפס ועל מנת שילד או נער יעשו שינוי לא מספיק שרק חלק אחד ידחוף אותו לכך. שינוי שיבוא מתחיל בבית בו הילד גדל, ממשיך בחברה בה הוא חי, בחברים איתם הוא מבלה את זמנו ובבית הספר בו הוא לומד. בתוך אלו, מה בעצם המקום שלנו, כארגון, שאמנם נתקל בילד לא מעט במשך כמה שנים, אבל בכל זאת, התפקיד שלו בהצגה הוא עדיין תפקיד משני?
כמו כל דבר בחיים, התשובה שנעלה בפניכם, מתחלקת לשני חלקים:
החלק הראשון אומר - האם זה בכלל תלוי בנוי? כן, בודאי שזה תלוי בנו אבל זה תלוי גם בכל אחד מהחלקים האחרים בפסיפס. ובשביל להשפיע על התמונה הכוללת צריך להבין את התפקיד המיוחד בפסיפס שהוטל עלינו, כארגון - להיות הדבק. את הדבק לא תמיד רואים, אבל בלעדיו הפסיפס לא יהיה שלם כי הוא זה שמביא את החלקים להתחבר האחד לשני. על מנת ליצור שינוי אנחנו צריכים ליצור שפה משותפת שאותה ידברו כל החלקים בפסיפס. השפה הזו צריכה לכלול את המילים שינוי, הזדמנות, אפשרויות, משפטים כמו "אין דבר העומד בפני הרצון" ו"אם אין אני לי - מי לי" וגם אהבה, נחישות, אכפתיות וכבוד. וברגע שכולם יידברו את השפה הזו -אז השינוי אפשרי. אנו ב'בקהילה' רואים  את התפקיד שלנו בליצור את השפה הזאת ולהטמיע אותה בקרב הורים, צוותי בתי ספר, גורמים בתוך הקהילה ובסופו של דבר בקרב הקהילות, הילדים ובני הנוער עצמם. וכן - זה תלוי בנו, מה שמביא אותנו לחלק השני:
האם זה בכלל תלוי בנו? לא. זה לא תלוי בנו, אבל זה גם לא תלוי בהורה, במורה, בחבר, באח או בכל אחד אחר. השינוי מתחיל אך ורק בתוך האדם עצמו. "מי שאני זה לא מה שאחרים חושבים שאני אלא הסיפור שאני מספר לעצמי". בתוך זה התפקיד שלנו הוא לגרום לילדים ובני הנוער איתם אנו עובדים להאמין בעצמם, ביכולות שלהם ובאפשרויות שעומדות ביניהם, על מנת שלהם יהיו הכלים לעשות את השינוי. אנחנו ב'בקהילה' עושים את זה על-ידי זה שאנו מכירים לילדים מודלים לחיקוי (ש"שים, אנשי צוות ועוד), מעצימים אותם בפעילויות חברתיות ובחוגים ועוזרים להם להצליח במקומות שהם חשבו שהם לא יצליחו לעולם (כמו בבית הספר) ובכך יוצרים להם חווית הצלחה מלמדת כזו שמלמדת אותם - זה אפשרי. וזה תלוי בי.
ובין אם זה תלוי בנו בין אם לאו, דבר אחד ברור לנו תמיד בכל אשר נעשה - אפשר לשנות מציאות והדבר הראשון בשביל לעשות את זה הוא להאמין שאפשר לשנות אותה... 

זה תלוי בי וזה תלוי בך. זה תלוי בנו.





 
         
   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה